Meriç Aktaş

SANATÇI ÖZGEÇMİŞ
Facebook'ta paylaş

Tülin Onat

 

TÜLİN ONAT

1971 yılında İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yüksek Resim Bölümü’nü bitirdi. 1967’den itibaren yurt dışında ve müzelerde inceleme ve çalışmalar yaptı. Bunlardan en önemlileri 1970’de Paris Louvre Müzesinde Ingres’den yaptığı “The Turkish Bath” ve 1971’de Andrea Mantegna’dan yaptığı “Carvary” kopyalarıdır. 1973’de Avusturya Hükümet bursuyla Salzburg yaz akademisine gitti. 1987’de Hasan Yelmen’le birlikte Derimod Kültür Merkezi’ni kurdu ve birçok serginin tasarımını üstlendi.  Plastik sanatlar adına o günlerde Türkiye için çok önemli çalışmalar yapıldı. İlk kez sanatçıların sergileriyle birlikte kitap ve kataloglarını hazırladı. Retrospektif  sergiler düzenledi.  

Onat öğretim görevlisi olduğu Marmara Üniversitesi’nden, 1983 yılında “Sanatta Yeterlik” aldı. 1990’da doçent, 2000’de profesör oldu. 
1970’lerde figüratif çalışmalar üretmiştir. O yıllarda ülkenin yaşadığı sosyal olaylar resimlerinde anlatımın da ağırlık kazanmasına neden olmuştur. 1980’lerin başlarında “Kadın” konusunun işlendiği yapıtları daha sonraki biçimsel çalışmalarının habercisi niteliğindedir. İlk kez kullanılan şekilli tuvaller, soyutlanmış biçimlerin tekrarı ve tekrardan doğan ritim. Bu yıllarda resimlerindeki değişim hızla artarken mekan sorunu da azalma, yalınlaştırma ve nostaljiden sıyrılma eylemlerini birlikte getirmiştir. Bu tarihlerde yaptığı mekanda köşeyi kaplayan “Galaksi” adlı yapıtı (1988, Derimod Kültür Merkezi) ilk kez tuvalin yerde de duvarla birlikte düzenlenebileceğini gösterdi ve çok ilgi çekti. Daha sonra yerde ve duvarda sergilediği kalın tuvalleri (Nesne Tuvaller, Büyük Sergi, İRHM ve ARHM 1990) ile resmin mekanla birlikte düşünülebileceğini gündeme getirdi. Tülin Onat’ın  duvar yalnızca taşıyıcı eleman değil resmin bir parçasıdır söylemi tüm sergilerinde kendini açıkça dile getirir.

Bibliografya

Sezer Tansuğ, Çağdaş Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, 1986
Beral Madra, Hürriyet Gösteri, Şubat 1991, Sanatçılarımızda Modern ve Modern Sonrası Eğilimler
Özdemir Altan, Hürriyet Gösteri, Nisan 1991, Tülin Onat’ın Resimsel Süreci
Ludmilla Behramoğlu, Cumhuriyet, 2 Nisan 1991, Yalın ve yinelenen doğa
Ergin Koparan, Anons, Aralık 1991, Tülin Onat’la söyleşi
Nur Nirven, Sanat Çevresi, Eylül 1992, Değişmekten korkmuyorum
Kıymet Giray, Hürriyet, 25 Şubat 1993, Onat’ın mücevherleri
Tomur Atagök, T.C. Kültür Bakanlığı tarafından çıkarılan katalog, sayfa 22, Cumhuriyet’ten Günümüze Kadın Sanatçılar
Kıymet Giray, Sanat Çevresi, sayı 173, Tülin Onat’ın soyut düzenlemeleri
Mahmut Nüvit, Yapı Kredi Kazım Taşkent Sanat Galerisi’ndeki sergi için çıkarılan katalog yazısı, Ocak 1993
Kaya Özsezgin, Milliyet Sanat, Mart 1993, Nesnellik, doğallık ve kavramsallık
Mahmut Nüvit, Artist Dergisi, Mart 1993, Bilinmeyen dünyanın bildik objeleri
Kıymet Giray, Anons, Kasım 1993, Ressam ötesi soyutlamalarıyla Tülin Onat
Kaya Özsezgin, Yapı Kredi yayınları, 1993, sayfa 249, Türk plastik sanatlar ansiklopedik sözlük
Kıymet Giray, Galeri B’de gerçekleştirilen sergi nedeniyle hazırlanan katalog yazısı, Kasım 1993
Dorothee Stompel, Sanat Çevresi, Ekim 1995, Treffen-Buluşma
Kıymet Giray, Siyah Beyaz, 17 Ekim 1995, Treffen-Buluşma
Deri Leather Fashion, Kasım 1995, Bir mekan ustası Tülin Onat
Dorothee Stompel, Hürriyet Gösteri, Aralık 1995, Berlin’de buluşma
Treccani ansiklopedisi- İtalya, 1995
Ayla Ersoy, Günümüz Türk Resim Sanatı, 1996
Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, YEM Yayınları, 1997
Rıfat Başaran, Siyah Beyaz, 6 Nisan 1997, Tülin Onat’ın nesnel dokuları
Kıymet Giray, Ankara Emlak Kredi Sanat Galerisi’nde açılan sergi için hazırlanan katalog yazısı, Nisan 1997
Kıymet Giray, İşbankası Resim Kolleksiyonu, 1998
Canan Beykal, Plastik Rüzgar Gülü Sergisi Katalog Yazısı, 2001
Ekin Onat von Merhart, Metamorfoz Sergisi Katalog Yazısı, 2004

ÖDÜLLER

  

1989 Günümüz Sanatçıları

1989 Güzel İstanbul Sanat Festivali

1988 Uluslararası Bandırma Kültür ve Turizm Festivali

1988 Mimar Sinan 400. Anma Yılı Sergisi

1988 Devlet Resim Heykel Sergisi

1977 II. DYO Sergisi Onur Belgesi